7 NOVEMBER 2018

Hogescholen en universiteiten van start met Versnellingsplan

Tijdens de SURF onderwijsdagen zijn de aanvoerders en teams van het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT gepresenteerd. In dit vierjarig programma van de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF werken 40 universiteiten en hogescholen samen aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs in Nederland.

Aan de slag met kansrijke onderwijsthema’s

Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zet in op het samenbrengen van initiatieven, kennis en ervaringen en snel en concreet aan de slag gaan op kansrijke thema’s voor het hoger onderwijs in Nederland. Er wordt een ‘scrum’ aanpak gevolgd: de richting van de ontwikkeling is helder, er zijn een aantal hoofddoelen gesteld, maar de wijze waarop die worden bereikt staat niet van tevoren vast. Het programma biedt een platform waarin initiatieven gedeeld en aangejaagd kunnen worden.

8 versnellingszones

Het Versnellingsplan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen 40 universiteiten en hogescholen samenwerken. Een aanvoerder van één van de instellingen geeft leiding aan een versnellingsteam met vertegenwoordigers van de deelnemende instellingen. Kijk voor de samenstelling van de versnellingsteams op surf.nl/versnellingsplan.

Maak kennis met de aanvoerders in dit filmpje!

Versnellingszones

1. Faciliteren en professionaliseren van docenten

Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
2. Aansluiting op
arbeidsmarkt verbeteren
Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
3. Flexibilisering van het onderwijsPaul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) en Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
4. Naar digitale (open) leermiddelenRobert Schuwer (Fontys Hogescholen)
5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedataTheo Bakker (Vrije Universiteit)
6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICTFleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
7. Samenwerking met
EdTech
Timo Kos (TU Delft)
8. Gezamenlijk koersen op versnellingDeze zone start 2019

Op de hoogte blijven? Meld je via surf.nl/versnellingsplan aan voor het laatste nieuws.