6 NOVEMBER 2017

Digitalisering Nederlands hoger onderwijs moet sneller!

De Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF overhandigen vandaag tijdens de SURF Onderwijsdagen de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie 2017 aan Marcelis Boereboom, directeur-generaal Hoger Onderwijs bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De organisaties formuleren in deze agenda concrete speerpunten voor het versnellen van onderwijsinnovatie: het verbeteren van aansluiting op de arbeidsmarkt, de flexibilisering van het onderwijs en het slimmer en beter leren met technologie. De organisaties slaan de handen ineen omdat ICT een steeds grotere plek inneemt in het dagelijks leven. Onderwijs moet zich daar in een versneld tempo op aanpassen, zowel in het curriculum, alsook in de manier waarop studenten kunnen leren.

Versnellen belangrijk voor onderwijsinnovatie
Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Thom de Graaf onderstreept het belang van de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie: “Instellingen en opleidingen zijn al volop bezig met onderwijsinnovatie en hun ontwikkelingen dragen bij aan de doelstellingen van deze versnellingsagenda. Maar het vraagt om kennisdeling, gedeeld commitment en gemeenschappelijke investeringen om de beloften van ICT voor het onderwijs te kunnen verzilveren”.

Daartoe gaan de drie organisaties initiatieven vanuit instellingen meer delen en aanjagen. Ook zoeken zij de samenwerking met EdTech-bedrijven, en werken ze samen aan randvoorwaarden voor flexibel onderwijs en aan privacy en security van studiedata. Het faciliteren en professionaliseren van docenten, en hen de ruimte bieden om te innoveren in hun onderwijs vormen een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van de ambities in de versnellingsagenda.

Werkagenda
Om de verdere uitvoering vorm te geven wordt een stuurgroep ingesteld die bestaat uit bestuurders van de onderwijsinstellingen en SURF. Uiterlijk mei 2018 legt de stuurgroep een vierjarige werkagenda met concrete stappen voor aan de besturen van de drie organisaties.

Zie ook
www.surf.nl/versnellingsagenda

Bijlage(n):

Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie - VSNU Vereniging Hogescholen SURF 2017

(Foto's: VSNU, Vereniging Hogescholen)